onsdag den 8. maj 2013

roller+spil

det giver ikke mening for mig mere. facebook. jeg troede jeg kunne genoptage fortiden hvor jeg slap. genoprette mit netværk og overbevise mig selv om at "networking er vejen frem". men jeg går hele tiden i stå. jeg er en anden nu. nogle ting giver bare ikke mening mere. det kan jeg mærke dybt inde. jeg kan ikke sende flere friend-requests uden at brække mig. hvad skal vi med hinanden? jo, det er godt at kommunikere og udveksle brugbare erfaringer, hvis det så bare var det vi gjorde.. men hvor meget af alt det lort der postes kan egentligt bruges til noget? facebook, ligesom så mange andre ting, som engang fik mig til at føle glæde, får mig nu til at føle tomhed, tomhed, tomhed...
men det hele er bare et spil, et rollespil. ligesom resten af livet. derfor kan det faktisk ikke rigtigt gå mig på. "Jeg vil have oprigtig kommunikation med rigtige mennesker med rigtige værdier" blaaaah! Jagten på det autentiske er tabt. hvad er ægte og hvad er fake? kan man nogensinde tegne et fuldendt billede af et menneske? nej, selvfølgelig ikke. derfor behøver jeg ikke bekymre mig om hvordan jeg fremstår, for uanset hvor meget jeg prøver, kan jeg aldrig vise hele mig. det jeg viser og det du ser, er den jeg er den dag på det givne tidspunkt i den givne situation. der findes iscenesættelse. alt er iscenesættelse, hvem kan blive fri for det? det er så godt som umuligt. og det er ok. så længe du ikke forveksler iscenesættelsen med din virkelige identitet. alt er et spil. et teaterstykke om penge, status, identitet. der findes ikke ren autenticitet. der findes ikke én identitet som er mig. der findes en masse roller, som jeg kan træde ind og ud af, afhængigt af hvor fri jeg er. du søger efter sandheden, men den findes ikke. du søger efter det autentiske, men det findes ikke. du søger efter dig selv, men der findes intet fastlagt selv.
dette kan du opfatte som en forbandelse eller en befrielse. en forbandelse, fordi du ikke længere kan være med i jagten, jagten på noget, det de andre kalder tilværelsen. Du kan ikke rigtigt tage de ting seriøst mere eller gå rigtigt op i dem. Befrielsen består i at du ikke længere behøver søge desperat. faktisk behøver du ikke længere være desperat. du behøver ikke kæmpe for at opretholde en identitet, en særlig iscenesættelse eller for at komme til tops i dette spil. Du er hvem du er og det har du altid været. det er hvad det er, ligesom nuet og alt andet. det betyder ikke at du er død. tværtimod er du i live og har hele tiden været det. det behøver ikke være så trist. du kan lege, for det er bare en leg, du kan lege med rollerne, du kan være hvad du vil når du vil, måske. måske ikke. du kan se, du kan lytte, du kan leve nu. nu. tillykke
hvad er egentligt vejen frem? nærvær.
bevidsthed, bevidsthed, bevidsthed

der er kun nu

KOM NU UD AF MAYA OG TILBAGE TIL GAYA!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar